בתערוכה שאצרה כרמית גלילי מנהלת ואוצרת השלוחה היפואית של מגזין III – מוזיאון וקרן לאמנות עכשווית בשטוקהולם, מוצגת סדרת פסלי טקסטיל מאת האמנית שילה היקס המתייחדים בצבעוניות עזה ובחומריות מגוונת, החל מסיבים טבעיים כמו פשתן וכותנה ועד חומרים שפותחו בטכניקות חדישות של מחקר תעשייתי. היקס בחרה את הכותרת לתערוכה – תרגום פונטי של "מגדלור" באותיות לועזיות – כאזכור סימבולי למערכים צורניים המדריכים אותנו בדרכנו.
למעלה מ-200 צרורות של פיגמנט אורגני טהור שלופפו לסיבים רופפים מרכיבים את המיצב "Saffron Sentinel" של שילה היקס (Sheila Hicks) בתערוכה 'מגדלור'. הצרורות הוערמו מרצפה עד תקרה, בערמות גדולות וצבעוניות המזמינות את קהל הצופים להתמסר לפנטזיית הצבע. העבודה גדולת הממדים תופסת שטח ניכר מחלל התצוגה ומוצבת כך שאפשר לראותה מבעד לחלונות בשתי חזיתות החלל, ביום ובלילה. במקור יצרה היקס את העבודה בעלת הנוכחות המסיבית הזו לתערוכה הרטרוספקטיבית שהציגה במרכז פומפידו בפריז בחורף של השנה החולפת. החומר ממנו עשויים הצרורות הינו חומר חדשני ביותר של פיגמנט עם חומר אקרילי עמיד בפני גשם ושמש המיועד במקור לרהיטי חוץ. החומר, בניגוד לטקסטיל מסורתי אינו צבוע, הפיגמנט מצוי בתוך התרכובת וממנו יוצרים את הסיב. הזעפרן, שם המיצג, הוא חומר שהגיע ממחוזות אחרים ושימש לצביעת בדים, כשהצבעוניות שנבחרה על ידי היקס במיצג ביפו קשורה לצבעוניות המקומית שמש, מדבר ותפוזים.
היקס, בת ה- 84 אמנית אמריקאית בעלת שם-בינלאומי המתגוררת בפריז מאז שנות ה-60, נודעת בשימוש פורץ הדרך שלה בחומר ובצבע. בראשית דרכה הושפעה מטקסטילים פרה- קולומביאנים ומאז לא פסקה לחדש, כאשר העבודות עצמן – בצבעוניות עזה ובריבוי גוונים – משתנות ומתאימות את עצמן בכל פעם לסביבה שבה הן מוצבות.
את עבודותיה הכוללות מיצבי ענק תלת ממדיים, שטיחי קיר ואריגות מניאטוריות שהיא עושה על הנול הנייד שלה היא יוצרת מחוטים, סיבים וטקסטיל. היא מציגה ברציפות בתערוכות ויצירותיה נמצאות בין היתר באוספים של המומה והמטרופוליטן בניו יורק, מרכז פומפידו בפריז, הסטיידליק באמסטרדם, ויקטוריה ואלברט בלונדון ומוזיאון ישראל בירושלים. עבודותיה של היקס מוצבות גם בפרויקטים אדריכלים פרטיים וציבורים, והחיבור בין אמנות, עיצוב, אדריכלות ומלאכה הוא חיבור מאפיין המזוהה איתה.
עוד מוצג בתערוכה תבליט פיסולי "Comets" – 'גרמי שמים' המורכב מפסלים מעוגלים במגוון צורות, צבעים ומרקמים המורכבים מפיסות טקסטיל וצרורים ביד כצרורות מלופפים בחוטים. במבט מקרוב ניתן לזהות חלקי בגדים ובהם הפיג'מה של בעלה של הייקס. המיצג מבטא את מסעה של הייקס והזיכרונות הנאספים לאורכו.
המיצב השלישי "Menhir" הינו עמוד רך העשוי מאגודות של חבלים הגולשים מטה אל הרצפה בפרץ מתנחשל, ליצירת טקסטורה נוזלית ואלגנטית. העמוד אותו מגדירה האמנית: "המגדלור הפואטי שלי" שזור גדילי פשתן טהור נתלה מהתקרה הגבוהה של חלל מגזין III יפו, המתנשא לגובה כפול. 'המגדלור' הוא צורה החוזרת בעבודותיה של היקס, והצבתו, המתייחסת גם להיותה של יפו עיר נמל, שופכת אור על ההתקדמות האנושית במהלכה הועבר הידע בספינות.
לדברי גלילי, "זוהי הזדמנות נהדרת לקהל ישראלי ובינלאומי כאחד לחוות את יצירתה של היקס, אמנית שהעיסוק הנלהב שלה בחומרים חדישים ובלתי שגרתיים, לצד העניין העמוק שלה בטכניקות ייצור מסורתיות בשלל תרבויות, תורמים להבנה התרבותית שלנו."
בינואר 2018 חנך מוזיאון מגזין III את שלוחת הקבע שלו ביפו. החלל ממוקם ברחוב עולי ציון 34, בשכונת מגורים הגובלת בשוק הפשפשים של יפו, ובלב האוכלוסיות השונות השוכנות בעיר – נוצרים, יהודים ומוסלמים.
"מגדלור"
שילה היקס, מגזין III יפו
11 באוקטובר 2018– 15 בפברואר 2019
אוצרת: כרמית גלילי